Innovatie 2023

KBC laat klanten geld verdienen met Kate en Kate Coins

Kate, de persoonlijke digitale assistent in KBC Mobile, hielp de voorbije jaren steeds meer KBC-klanten om tijd en geld te besparen. Kate had totnogtoe al meer dan 30 miljoen interacties met KBC-klanten. Kate wijst de klanten ook de weg naar Kate Coins. Sinds begin dit jaar kunnen KBC-klanten immers ook Kate Coins verwerven wanneer ze producten of diensten van KBC afnemen en die vervolgens ook besteden binnen KBC. In hun Kate Coin wallet in KBC Mobile krijgen ze een mooi overzicht van de Kate Coins die ze verwierven en die ze uitgaven.Vanaf 21 november 2023 kunnen KBC-klanten die dat wensen, nog meer Kate Coins verwerven en genieten van nog meer voordelen en kortingen wanneer ze aankopen doen bij commerciële partners zoals Amazon.com.be, Foodmaker, Brussels Airport, Omnia Travel, Filou & Friends, Lucien en Poppy.KBC zal de mogelijkheden de komende jaren stelselmatig blijven uitbreiden. Op termijn wil KBC ervoor zorgen dat de Kate Coins die een klant verwierf bij partner A, ook kunnen besteed worden bij partner B of dat hij zijn Kate Coins samen met euro’s kan gebruiken bij een bepaalde partner.

Johan Thijs, CEO KBC Groep licht deze belangrijke stap toe : “Bij KBC zetten we de klant centraal en gaan we steeds verder in het verfijnen en verbeteren van de klantenervaring. De particuliere KBC-klant die dat wenst, kan sinds begin dit jaar Kate Coins verwerven en die ook effectief opnieuw besteden. Allereerst gebeurde dat binnen de KBC-bank- en verzekeringsomgeving, maar vanaf 21 november gaan we nog een stap verder en voegen we partnerships met commerciële partners toe. KBC zet hiermee een nieuwe stap in innovatie en klantgerichtheid. Deze uitbreiding is bovendien slechts een opstap naar ontelbare toekomstige toepassingsmogelijkheden waarbij Kate de klanten zal begeleiden om tijd te besparen en geld te verdienen.”

Europese licentie voor nieuw Bolero Crowdfunding-platform

Op 15 november opende Bolero Crowdfunding een gloednieuw, snel en performant platform dat volledig beantwoordt aan de Europese Verordening. Het ontwerp en de achterliggende blockchaintechnologie van het nieuwe platform maken het tot een efficiënte en gebruiksvriendelijke tool voor zowel beleggers als ondernemers. Met dit nieuwe platform zorgt Bolero Crowdfunding voor een kwalitatieve dienstverlening en draagt het bij tot het verder ontzorgen van de klant.

Steven Van de Sype, commercieel directeur van Bolero Crowdfunding: “Met ons nieuwe Bolero Crowdfunding-platform bieden we Belgische kmo’s de mogelijkheid om, met directe ondersteuning, kapitaal bij particuliere beleggers op te halen. Beleggers krijgen dan weer extra mogelijkheden om hun beleggingsportefeuille te diversifiëren. Voor sommige beleggers is crowdfunding een manier om bij te dragen aan projecten met een positief maatschappelijk effect. Hierdoor ondersteunen we niet alleen nieuwe ideeën en innovaties die geen of onvoldoende kapitaal kunnen ophalen via traditionele financiering, maar ondersteunen we ook bestaande ondernemingen die met crowdfunding hun ambities kunnen waarmaken. De Europese Verordening vormde de aanleiding om het bestaande platform te herdenken. Bij deze oefening hielden we ook rekening met de verwachtingen van onze klanten, zowel de ondernemers als de beleggers. Het gebruiksgemak en de efficiënte gebruiksvriendelijke achterliggende processen zijn in lijn met de strategie van KBC waardoor de klant maximaal ontzorgd wordt.

Howest en KBC lanceren in het komende academiejaar de eerste digitale studentenkaart in Europa.

KBC ontwikkelt, in samenwerking met Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen, de allereerste uitwerking van een digitale studentenkaart, conform de nieuwe Europese identiteit- en datastandaarden. Vanaf het academiejaar 2023-2024 kunnen alle 9.500 Howest-studenten nog makkelijker, digitaler en met meer respect voor privacy bewijzen dat ze student zijn van Howest bij een film- of theaterbezoek, online aankopen, sportclub of sociale dienst. Alle Howest-studenten (zowel KBC-klanten als niet-klanten) kunnen hun digitale studentenkaart makkelijk en veilig opslaan en terug vinden in KBC Mobile.

Hoe werkt het?

De student kan de digitale studentenkaart (ook verifiable credential genoemd) toevoegen in KBC Mobile, waarna hij beslist met wie hij dit digitale bewijs wil delen. Winkels, sportdiensten, theaters of andere studentenvoorzieningen die dit willen controleren, zullen enkel de absoluut noodzakelijk informatie te zien krijgen en kunnen de correctheid eenvoudig controleren op een onafhankelijke en privacyvriendelijke manier op de decentrale databank of blockchain. Zo is het
mogelijk om te bewijzen dat je student bent zonder bijkomende persoonsgegevens vrij te geven. KBC lanceert hiermee een eerste concrete toepassing van de digitale identiteit. Met deze technologie controleert elk individu welke gegevens gebruikt worden en onder welke voorwaarden dit kan.

KBC/KBC Brussels/CBC vernieuwen hun debet- en kredietkaarten die perfect inspelen op de evolutie van het betaalgedrag van de klanten.

Klanten van KBC/KBC Brussel en CBC gaven aan dat hun betaalgedrag de afgelopen jaren is geëvolueerd. Onder meer contactloze betalingen kenden een enorme boost dankzij COVID-19. Niet zozeer in betalingen via QR-code of mobiele betalingen via app, maar eerder via kaart. Ook gaven ze aan behoefte te hebben aan meer flexibiliteit van hun kredietkaart om de diensten die ze nodig hebben te kunnen kiezen en gemakkelijk te kunnen wijzigen. Bovendien blijven de trends om online te kopen stijgen, zowel bij lokale als internationale webwinkels. Om aan deze behoeften tegemoet te komen, vernieuwen KBC/KBC Brussels en CBC hun aanbod.

Op 21 maart lanceerden KBC/KBC Brussels en CBC een nieuwe kredietkaart. De migratie van de bestaande kaarten start in Q2 2024. Deze kredietkaart vervangt de Mastercard Silver, Gold en Platinum en is gratis voor alle klanten met een Plus- of Basisrekening. De kaart is simpel en altijd blauw. De klant kan zijn kredietkaart differentiëren door te kiezen welke optionele en betalende service- en verzekeringspakketten het best aan zijn behoeften voldoen. Bovendien zijn deze pakketten compatibel en aanpasbaar omdat de behoeften van de klant op elk moment kunnen veranderen:

• Shoppingpakket: verzekeringspakket met 3 garanties, namelijk Aankoopbescherming, Verlengde garantie en Internet Aankoopbescherming.
  • Reispakket: verzekeringspakket met 3 garanties, nl. Annulering van de reis, Franchise in geval van schade aan het huurvoertuig en Dringende aankopen in geval van vertraging van de bagage.
  • Luxepakket: servicepakket dat toegang geeft tot luchthavenlounges en exclusieve aanbiedingen wereldwijd.

Op 1 augustus starten KBC/KBC Brussels en CBC ook met de uitgifte van hun vernieuwde debetkaart. De omschakeling van de bestaande kaarten zal geleidelijk gebeuren op belangrijke momenten, bijvoorbeeld wanneer een kaart op vervaldag komt. De vernieuwde debetkaart zal naast het vertrouwde Bancontact-logo het Mastercard-logo dragen in plaats van het Maestro-logo. Hierdoor zal het aantal handelaars waar klanten wereldwijd met hun debetkaart kunnen betalen, zowel fysiek als online, verdubbelen. Bovendien zal de vernieuwde debetkaart een inkeping aan de zijkant hebben, zodat klanten hem gemakkelijk in hun portemonnee tussen hun andere kaarten zullen herkennen en weten hoe ze hem correct in een betaalterminal of geldautomaat moeten steken.