Innovatie 2022

KBC zorgt met de Kate Coin, een eigen op blockchain gebaseerde digitale munt, voor een primeur in Europa.

Johan Thijs, CEO KBC Groep is verheugd om te mogen aankondigen dat KBC als eerste financiële instelling in Europa klaar staat om zijn eigen digitale munt gebaseerd op blockchaintechnologie, de Kate Coin, uit te rollen: “KBC heeft altijd vooropgelopen bij nieuwe ontwikkelingen zoals mobiel bankieren, digitale assistent en blockchain. We werden daarvoor onlangs nog bekroond door SIA (Nr1 banking app worldwide) en D-Rating (Best Digital Performer in Europe 2021).

Op dit moment ontwikkelt zich een volledig nieuwe economie op basis van nieuwe technologie zoals web 3.0, cryptocurrencies en NFT’s. Met de Kate Coin stappen we mee die nieuwe wereld in en bevestigen we nogmaals onze positie als koploper en referentie in digitaal bankverzekeren. Zo stomen we KBC klaar voor de toekomst.

De Kate Coin is een digitale munt (e-money token), die gebaseerd is op blockchaintechnologie en volledig binnen KBC ontwikkeld werd. Binnenkort kan de particuliere KBC[1]-klant die dat wenst, Kate Coins verwerven en die - via zijn Kate Coin ‘wallet’ in KBC Mobile - ook effectief gebruiken. Dit gebeurt in een zogenaamde “closed loop” omgeving, een gesloten omgeving waarbuiten de Kate Coin geen waarde heeft. Allereerst gebeurt dat binnen de KBC-bank- en verzekeringsomgeving, maar op termijn gaat er een hele wereld aan toepassingsmogelijkheden in het bredere ecosysteem open. Sommige KBC-ondernemersklanten, derde partijen of partners die nu al hun diensten via KBC Mobile en zijn 1,8 miljoen gebruikers aanbieden, hebben immers hun eigen ecosysteem ontwikkeld. Zij zouden daarin ook de Kate Coins kunnen aanbieden en zo samen met KBC hun business verder diversifiëren en laten groeien.

Gestuurd door de digitale assistent Kate, zal de Kate Coin op een proactieve manier het leven van onze klanten doorheen de hele KBC groep verder ontzorgen, vandaag en in de toekomst. De combinatie van de digitale assistent Kate en de Kate Coin zal ervoor zorgen dat de KBC-klanten tijd en geld gaan kunnen besparen.

Uniek in Tsjechië: ČSOB lanceert een nieuwe dienst waarmee klanten bij elke kaartbetaling een klein bedrag kunnen bijdragen aan goede doelen.

Klanten kunnen de nieuwe ČSOB-dienst vinden in hun mobiele
banksysteem ČSOB SMART of vanaf april kunnen ze erover praten met de virtuele assistent KATE, die deze dienst ook gemakkelijk voor hen kan regelen. Cliënten kunnen een van de negen non-profitprojecten steunen, en zij kunnen hun keuze op elk moment wijzigen. Zij kunnen ook kiezen hoeveel zij willen bijdragen van elke debet- en kredietkaartbetaling, namelijk 0,1; 0,5 of 0,8 procent. De klanten vinden dan eenmaal per jaar een bevestiging van het gedoneerde bedrag in hun internetbankieren.

"Ik ben verheugd om onze volgende innovatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid te introduceren, waarbij we onze klanten in staat stellen om op een eenvoudige manier goed te doen. Wij hebben de nadruk gelegd op een gebruiksvriendelijke en elegante manier van bijdragen, waarbij elke transactie een bijdrage is van een verwaarloosbaar bedrag, maar die, opgeteld voor alle cliënten, echt kan helpen. Ik denk dat klanten deze nieuwe dienst zullen appreciëren en ons zullen helpen waar dat het meest nodig is," zegt Petr Hutla, lid van de raad van bestuur van ČSOB en verantwoordelijk voor kredietbeheer en duurzaamheid.