Innovatie 2020

Voetballiefhebbers krijgen binnenkort alle goals en hoogtepunten tijdens Jupiler Pro League matchen met beeld en commentaar, live op hun smartphone via KBC mobile.

De komende 5 seizoenen heeft KBC de exclusieve rechten verworven voor het aanbieden van mobiele clips tijdens de matchen van de Jupiler Pro League (‘near live clips’). Daarnaast heeft KBC ook de nietexclusieve rechten verworven op de online samenvattingen van alle wedstrijden.

Alle voetballiefhebbers, zowel klanten als niet-klanten van KBC, zullen vanaf eind augustus KBC Mobile kunnen gebruiken om de goals en hoogtepunten tijdens de match én alle samenvattingen op het einde van het voetbalweekend te bekijken. KBC Mobile is de enige app in België die dergelijke ‘Goal alert’ zal aanbieden. Ook de voetbalfans in Brussel en Wallonië krijgen eenzelfde beleving via respectievelijk KBC Brussels Mobile en CBC Mobile.

Major Eurozone banks start the implementation phase of a new unified payment scheme and solution, the European Payment Initiative (EPI) (only in English)

Today, a group of 16 major European banks from five countries (Belgium, France, Germany, the Netherlands and Spain) paved the way for the future launch of the European Payments Initiative (EPI).

The ambition of EPI is to create a unified pan-European payment solution leveraging Instant Payments/SEPA Instant Credit Transfer (SCT Inst), offering a card for consumers and merchants across Europe, a digital wallet and P2P payments. The solution aims to become a new standard means of payment for European consumers and merchants in all types of transactions including in-store, online, cash withdrawal and “peer-to-peer” in addition to existing international payment scheme solutions.

A pan-European payment solution to bring concrete benefits to European merchants and consumers

EPI’s objective is to offer a digital payment solution that can be used anywhere in Europe and to supersede the fragmented landscape that currently still exists. In doing so, EPI founders are responding to merchant and consumer communities that have been calling for payment initiatives to take a more pan-European approach.

EPI will first and foremost benefit European citizens, possibly boosting innovation in the world of payments. More than 50% of retail payment transactions in Europe are still done by cash today. The EPI solution will also bring tangible benefits to European merchants, by offering them a seamless, competitive and unified payment solution for the whole of Europe that is also available to all European consumers.

Europese primeur: Kinepolis filmtickets kopen vanuit KBC Mobile en K’Ching

Elke filmliefhebber kan vanaf vandaag rechtstreeks vanuit KBC Mobile en K’Ching, de KBC-jongerenapp, filmtickets aankopen bij Kinepolis.  KBC is de eerste financiële instelling in Europa die via haar app tickets van Kinepolis aanbiedt zowel voor KBC-klanten als voor platformklanten.

Het gebruik van de extra, niet-financiële diensten in KBC Mobile zet zijn explosieve groei verder. In 2019

• gebruikten 210.886 klanten minstens één van deze extra, niet-financiële diensten.

• werden er in totaal meer dan 2.000.000 extra diensten afgenomen, of gemiddeld dus bijna 10 diensten per gebruiker.

Hoe werkt het?

Op basis van de postcode van de gebruiker stelt de toepassing meteen de dichtstbijzijnde Kinepolis bioscoop voor. De gebruiker kan ook eventueel opteren voor een andere Kinepolis bioscoop en kiest verder de film, de zaal, datum en uur.  Reserveren voor de drive-in cinema zal binnenkort mogelijk zijn. Deze zomer gaat Kinepolis ‘on tour’ langs verschillende steden met een drive-in cinema om iconische films op iconische locaties te brengen. Volledig corona-proof want je bekijkt de film vanuit je eigen bubbel in je eigen auto. Locaties en programma vind je terug op de Kinepolis on Tour

Vanaf 24 juni kunnen alle KBC (Brussels) en CBCklanten betalen met een wearable.

Betaal in je eigen stijl met dank aan de positieve klantenervaringen uit het pilootproject.

Vanaf 24 juni kunnen alle KBC-klanten ook contactloos betalen met een wearable, zoals een horloge, een ring, sleutelhanger of armband. Overal waar ze vandaag al kunnen betalen met hun KBC-Debetkaart kunnen ze nu met een wearable betalen. Nieuw ten opzichte van de piloot is dat naast Maestro-betalingen nu ook Bancontact-betalingen mogelijk zijn met een wearable.

Contactloos betalen zit overigens in de lift. Tijdens de voorbije Corona lockdownweken haalde de Belg steeds vaker zijn kaart of smartphone boven. Contactloos betalen bleek immers een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen. Contactloos betalen met een wearable maakt het nog gebruiksvriendelijker.

Maak kennis met “Kate, jouw persoonlijke digitale assistente”

KBC stelt als bank-verzekeraar de klant centraal en zal met de invulling van deze nieuwe strategie  de dienstverlening en klantenbeleving naar een nog hoger niveau tillen. Met de ondersteuning van Artificiële intelligentie en data-analyse kunnen we oplossings-gedreven  werken om op die manier onze klanten proactief te ontzorgen. De klant die dat wenst, kan voortaan standaard rekenen op zijn persoonlijke, volledig digitale assistente, Kate. Met Kate zet KBC een enorme stap voorwaarts in de dienstverlening aan haar klanten waarbij ontzorging van de klant het Leitmotiv wordt.

Een grondige analyse van klantenbehoeften levert inzichten op met betrekking tot het gedrag van particulieren, KMO en bedrijvenklanten en laat toe om op een proactieve en gepersonaliseerde manier en via een continu leerproces relevante bank- en verzekeringsoplossingen aan te bieden en de klantenervaring te maximaliseren. Deze “customer journey” (van analyse, via trigger en oplossing) heeft KBC vertaald in een persoonlijke digitale assistente Kate die werkt op basis van Artificiële Intelligentie en daardoor gaandeweg accurater, zeg maar slimmer wordt en de gebruiker door de tijd een almaar betere klantenbeleving bezorgt.

KBC kan Kate inzetten in alle distributiekanalen maar opteert ervoor om in eerste instantie te focussen op de mobiele applicatie voor particulieren (KBC Mobile in België en Dokapsy app in Tsjechië) en in een later stadium ook naar bedrijfsklanten uit te rollen. Kate is een groepsinitiatief maar de implementatie zal aangepast zijn aan de lokale situatie in elk kernland.

Hoe werkt Kate ?
De klant kan vragen met betrekking tot zijn basis financiële transacties aan Kate stellen (geld overschrijven, verzekeringsaangifte, …). Maar hij zal bij voorbeeld in zijn mobiele app regelmatig op een discrete manier voorstellen krijgen van KBC en daardoor maximaal ontzorgd worden. Het staat de klant helemaal vrij om daar al dan niet op in te gaan. Indien hij erop ingaat, zal de oplossing volledig digitaal aangeboden en verwerkt worden.
In een eerste fase, vanaf november 2020, zal project Kate in België de KBC Mobile-klant en in Tsjechië de CSOB Dokapsy-app klant een aantal mogelijkheden bieden (in het Nederlands, Engels en Tsjechisch).

UBB’s fully digitalized solution shortens client onboarding time down to 15 minutes (only in English)

Digital clients of UBB may apply for a loan up to BGN 35 000 without visiting a branch of the bank

United Bulgarian Bank, part of the Belgian bank-insurance group КВС, provides yet another digital facilitation for individuals. As of today every individual, willing to become a client of UBB, may go through the process in a fully remote way – via the mobile banking functionality UBB Mobile.

Users only need to download the Bank’s mobile app UBB Mobile and follow the steps there – fill out their main details, download the Evrotrust authentication app, where they need to identify themselves, enter the additional data in the mobile app of the Bank and finally confirm to UBB the generated documents in the Evrotrust mobile app. The whole process can be executed within 15 minutes, anytime, anywhere.

Immediately after that users become full-fledged clients of UBB, able to enjoy the dozens of advantages as users of UBB and UBB Mobile, among which: applying for a consumer loan up to BGN 35 000; online payments in Bulgarian leva and foreign currencies with a fingerprint for enhanced security (or face recognition) between own accounts, to third persons/entities, to the State Budget; monitoring of account balances and movements, filtering based on own criteria; applying for a debit and credit card; deposit opening; blocking and activating cards in real time; deferral of credit card purchases into 3, 6, 9 and 12 installments; registration and free-of-charge payment of utility bills; mOBBi pre-approved consumer loan as a standing offer, available in case of need; conclusion of a Travel Abroad Insurance policy.

Nieuwe handige oplossingen in KBC Mobile voor wie zich verplaatst met wagen of openbaar vervoer

Nu de overheid de corona lockdownmaatregelen stelselmatig versoepelt, hernemen de Belgen stilaan hun sociale en professionele leven, weliswaar nog steeds met in achtname van de social distancing en veiligheidsvoorschriften.

Vanaf 16 juni krijgen KBC (Brussels)- en CBC-klanten in KBC Mobile opnieuw een aantal zeer gebruiksvriendelijke  en handige mobiliteitsoplossingen ter beschikking

• Tanken “on the go” bij Q8 m.a.w. je hoeft zelfs je bankkaart niet boven te halen of de betaalterminal aan te raken (vanaf 22/06)

• meerrittenkaarten bij De Lijn aankopen als je met het openbaar vervoer reist

• deelrijden via cambio Deze mobiliteitsoplossingen kwamen tot stand met behulp van Olympus Mobility, KBC’s partner op het vlak van mobiliteit.

Groene kaart wordt wit en gaat digitaal

In navolging van een Europese beslissing, vertaald door het Belgisch Bureau van de autoverzekeraars (BBAV) wordt de traditionele groene kaart vanaf 1 juli 2020 op wit papier aangeleverd en mag dit verzekeringsbewijs ook digitaal afgeleverd worden.

KBC maakt van deze wijziging gebruik om een nieuwe stap te zetten in de digitale communicatie met haar klanten en zal dit verzekeringsbewijs beschikbaar stellen in KBC Mobile en KBC Touch.

Het is een logische stap in het digitale aanbod van KBC naar haar klanten. Niet enkel het afsluiten van nieuwe polissen kan volledig digitaal, maar ook de schadeaangifte van de auto kan een particulier volledig digitaal aangeven en opvolgen.

De communicatie over een schadegeval gebeurt ook steeds meer digitaal, zodat de klant te allen tijde, en zo snel mogelijk, over de meest recente informatie beschikt.

Het verzekeringsbewijs is meteen elektronisch beschikbaar bij het afsluiten van een autoverzekering.

Apple Pay

UBB Interlease offers the first full digital leasing in Bulgaria (only in English)

The innovative service of UBB Interlease EAD and Eurotrust Technologies AD introduces a new way of leasing contracts on the Bulgarian market – remotely via mobile application
UBB Interlease (part of the Belgian KBC Group) in cooperation with the Bulgarian certification company Eurotrust Technology, provide the opportunity for their clients to sign their leasing contract remotely without having to visit an office of the leasing company or the office of the supplier of the leasing asset of their choice.

The new process ensures speed and saves customers efforts – they are not bound by the workload of the leasing company, nor by its working hours and the location of its offices and can receive, read and sign their leasing contract in minutes in a convenient Through the Evrotrust mobile application.

In addition to convenience and speed, the digital signing of a leasing contract through the Eurotrust mobile application provides the customer with a copy of the document immediately after its signature and guarantees the identity of the parties through the strength of the qualified Electronic signature (EPC). And the signing, besides everything described above, is also completely free for the client.
“Providing a wide range of services to solve the problem of time and distance between client and expert for maximum convenience is an ambition of all companies in the KBC Group,” said Petar Andronov, CEO of UBB and Country Manager of KBC Group. for Bulgaria.

4 grootbanken en Isabel Group bundelen krachten voor vereenvoudiging zakelijke dienstverlening met KUBE

De vier Belgische grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING België en KBC hebben vandaag samen met Isabel Group KUBE aangekondigd. Via de blockchaintoepassing KUBE gaan financiële instellingen gegevens van bedrijven delen met elkaar in het kader van het Know Your Customer-proces. Dat maakt de verificatie en het onderhoud van bedrijfsidentiteiten eenvoudiger voor bedrijven en banken. KUBE versnelt zo de dienstverlening aan bedrijven en voert bovendien de strijd op tegen fraude en witwaspraktijken. De Belgische financiële sector is met KUBE de eerste die blockchain op grote schaal gebruikt om bedrijven te identificeren.

Om witwassen en fraude te voorkomen zijn banken verplicht om bij de opening van een bedrijfsrekening de identiteit van de zaakvoerders en de belangrijkste aandeelhouders te controleren en dat regelmatig te blijven doen. Die informatie gaan ze voortaan via KUBE met elkaar kunnen delen. In dat kader ondertekenden de vijf partijen vandaag een memorandum van overeenstemming.

Slimme beleggingsassistent Matti helpt trackerportefeuille samen te stellen op maat van de klant

Bolero maakt met Matti beleggen op de beurs nog toegankelijker en laagdrempeliger

• Hulp bij samenstelling van portefeuille van trackers (ETF’s), met automatische monitoring en alerting dankzij beleggingsalgoritme
  • Op basis van een geselecteerd universum van 50 ETF’s